کارا ماشین

دلایل تزریق گاز آرگون در شیشه دوجداره

دلایل تزریق گاز آرگون در شیشه دوجداره
شیشه دوجداره و گاز آرگون تزریق شده در فضای بین آنها، دو فاکتوری هستند که اصلی ترین و مهمترین نقش را در عایق بندی پنجره های upvc در برابر گرما و سرما دارند. در واقع علاوه بر پروفیل، درزگیرها و نوع یا تعداد جداره های شیشه، بخش عمده ای از عملکرد این پنجره ها در کاهش انتقال دما و صوت، به گاز بی رنگ و بی بوی تزریق شده درون شیشه ها مربوط می شود.
به همین منظور دنباله این مبحث را به ارائه توضیحات بیشتر در رابطه با گاز آرگون درون شیشه دوجداره در پنجره های UPVC و دلایل تزریق آن اختصاص داده ایم.

اهمیت گاز آرگون در پنجره دوجداره

گاز آرگون از خانواده گازهای نجيب و غیر سمی است که فاقد هرگونه فعل و انفعالات شیمیایی با مواد و ترکیبات دیگر بوده و آن طور که پیش تر نیز اشاره شد، فاقد رنگ، بو و مزه می باشد.
این گاز همچنین به دلیل غیر آتش زا بودن و ایمنی بالا، برای استفاده در پنجره های دوجداره UPVC، بهترین گزینه محسوب می شود.
البته دلایل بیشتری برای استفاده از گاز آرگون در این نوع پنجره ها وجود دارد؛ اما آنچه موجب رواج و گسترش کاربرد این گاز گردیده، جلوگیری از اتلاف انرژی و همچنین تهیه راحت و ارزان آن می باشد.
به همین دلیل بیشترین اهمیت استفاده از گاز آرگون در بین شیشه دوجداره پنجره های امروزی، کاهش قابل توجه هزینه های مصرف انرژی و در واقع مقرون به صرفه بودن آن است.

عملکرد گاز آرگون در پنجره های دوجداره

ناکارآمدی پنجره های ساختمان ها در گذشته و اتلاف بیش از حد انرژی به دلیل عدم عایق بندی صحیح و مناسب، موجب گردید که نسل جدید پنجره ها با بهره گیری از خواص گاز آرگون، جایگزین آنها گردد.
این گاز بی ضرر، تاثیر بسزایی در کاهش انتقال گرما و برودت و به حداقل رساندن مصرف سوخت و هزینه های ناشی از آن دارد. در واقع نحوه عملکرد گاز آرگون به گونه ای است که دمای پنجره را در نزدیک ترین دما به محیط نگهداشته و باعث افزایش قابلیت عایق پنجره های دوجداره می شود.
چگالی و تراکم بالای گاز آرگون نسبت به هوا، اصلی ترین علت چنین عملکردی است که همین امر موجب مهار جریان های هوایی می شود که با دمای متفاوت به پنجره برخورد می کند.

بررسی دلایل تزریق گاز آرگون در شیشه دوجداره

به طور کلی می توان اصلی ترین دلایلی را که از گاز آرگون برای عایق بندی شیشه های دو یا چند جداره استفاده می شود را شامل موارد زیر دانست:

کاهش انتقال حرارت

اصلی ترین دلیلی که گاز آرگون در جداره میانی شیشه های پنجره های UPVC به کار برده می شود، به حداقل رساندن رسانای حرارتی است. به این صورت که مولکول های این گاز حدود نود درصد از جداره بین شیشه های پنجره را در بر می گیرد.
قرار گرفتن گاز آرگون در فضای میانی شیشه دوجداره یا سه جداره و از آنجایی که دارای تراکم و وزن بیشتری نسبت به هوا می باشد؛ موجب از بین بردن جریان همرفتی و در نتیجه کاهش انتقال دما می شود. به این ترتیب، مولکول های هوای سرد یا گرم قادر به عبور از جداره شیشه ها نخواهند بود و همین امر موجب عملکرد عایق پنجره می گردد.
آنچه موجب چنین فرآیندی می شود، پایین بودن ضریب هدایت گاز آرگون و در نتیجه اختلال در انتقال هوا است که منجر به عایق بندی فوق العاده و عملکرد بهینه پنجره های دوجداره در حفظ انرژی خواهد شد.

نکته: اگرچه گاز کریپتون به عنوان یکی دیگر از گازهای مورد استفاده در فضای بین شیشه دوجداره، دارای عملکرد بهتر و ضریب هدایت بیشتری نسبت به گاز آرگون است، اما به دلایلی همچون قیمت بالاتر و یا داشتن ترکیبات سمی، گاز آرگون را می توان گزینه بهتری برای ساختمان های مسکونی دانست.

کاهش انتقال صدا (آلودگی صوتی)

همانطور که می دانید یکی دیگر از قابلیت های پنجره های دوجداره، کاهش آلودگی های صوتی یا جلوگیری از ورود و خروج صدا است. بخش عمده ای از این قابلیت به دلیل استفاده از گاز آرگون و پر کردن حدود نود درصد از جداره میان شیشه ها توسط آن است.
در واقع به همان دلیلی که تزریق این گاز از انتقال گرما و سرما جلوگیری می کند، مانع از ورود صوت نیز خواهد شد که چیزی جز وزن و تراکم بیشتر نسبت به مولکول های هوا نیست.
عملکرد این گاز برای کاهش انتقال صدا در شیشه دوجداره به این صورت می باشد که، سنگین تر بودن مولکول های گاز، موجب کاهش سرعت حرکت آنها و در نتیجه کم شدن سرعت انتقال صوت می شود.
البته این قابلیت تنها در دمای 27 درجه سلسیوس جوابگو خواهد بود؛ چراکه با افزایش دما، سرعت مولکول های گاز و به این ترتیب سرعت انتقال صوت نیز افزایش می یابد.

مزایای وجود گاز آرگون در پنجره دوجداره

پس از آشنایی با مهم ترین دلایل استفاده از گاز آرگون در پنجره های دوجداره، بد نیست به بررسی برخی از مزایایی که موجب گسترش کاربرد این گاز در پنجره های UPVC شده نیز بپردازیم. این مزایا عبارتند از:
بهترین عایق حرارتی پنجره های دوجداره
عایق فوق العاده صدا برای تمام محیط ها
کاهش احتمال  میعان در فضای بین شیشه دوجداره
امکان استفاده برای هر وضعیت آب و هوایی
بهبود قابلیت درزبندی جداره های پنجره
ایجاد خلا در فضای میان جداره ها
ممانعت از ایجاد بخار میان جداره های پنجره
کاهش چشمگیر هزینه مصرف انرژی
سازگار با محیط زیست

روش تزریق گاز آرگون در شیشه های دوجداره

معمولا گاز آرگون به دو روش در فضای میانی شیشه های دوجداره تزریق می شود. در روش اول که تا حدودی قدیمی تر نیز هست؛ ابتدا شیشه ها با استفاده از چسب بوتیل به اسپیسر چسبانده می شوند.
اکنون سوزن مخصوص را از طریق سوپاپی که در گوشه اسپیسر تعبیه شده، وارد فضای بین شیشه دوجداره کرده و همزمان با تزریق گاز آرگون از سوپاپ دوم، هوای میان شیشه ها تخلیه می شود.
اما در روش دوم، شیشه ها در یک شرایط به خصوص و اتاقکی به نام خلا ساز که فاقد اکسیژن و هوا است به یکدیگر پرس می شوند که همین امر موجب عایق بندی فوق العاده صوت و حرارت در آنها خواهد شد.

گروه تولیدی بازرگانی کارا

گروه تولیدی بازرگانی کارا از سال 1380 فعالیت خود را در زمینه شیشه دوجداره و مونتاژ درب و پنجره upvc آغاز نمود و با توجه به احساس نیاز بازار ایران مبنی بر استفاده از ماشین آلات مدرن و جدید ، از سال 1388 واردات ماشین آلات مدرن و پیشرفته شیشه دوجداره و یو پی وی سی انجام گردید و در ادامه اقدام به تولید برخی از ماشین آلات مطابق با استانداردهای بین المللی نمود.

شماره های تماس با ما

 
01133701223-4
09120129060
09355550046
09355550049
09355550081
09355550091
© 2024 kara-machinery.com - Designed By Mehdi Edalat Back To Top

Offcanvas